فـــولاد آذیــن سهنــــد

فــروشـــــگاه اینتـــرنتــی قطعـــات خــــودرو

شرح وظایف کارشناس فروش

کارشناس فروش

۱- شناسایی بازار هدف (Targeting)

کارشناس پس از توجیه شدن توسط مدیر فروش در خصوص استراتژی فروش شرکت، میتواند به منابع اطلاعاتی مختلفی مثل کتاب اول، سایت های اینترنتی، تبلیغات مجلات و … مراجعه کند و مشتریان احتمالی اش را انتخاب نماید. اطلاعاتی در مورد آنها کسب کند، اصطلاحاً Lead جمع آوری کند و لیست فروش ماهانه خود را تکمیل نماید.

۲- ارائه تارگت فروش دوره ای

کارشناس فروش می بایست طبق فرمی، میزان فروش دوره آتی (ماهانه، سه ماهه، …) خود را پیش بینی نموده و به مدیر فروش ارائه دهد.

۳- نگارش برنامه زمانبندی برقراری ارتباط با Target ها و اجرای آن

کارشناس می بایست لیست ماهانه خود را زمانبندی کند. باید برای برقراری تماس با هر Lead زمان مشخصی را در نظر بگیرد. در این برنامه ریزی باید آیتم های جانبی را نیز در نظر بگیرد. مثل مدت زمان تماس، مدت زمان گزارش نویسی هر تماس در CRM، برنامه ریزی برای پیگیری بعدی و …

۴- پاسخگویی به تماس های تلفنی ورودی فروش

در مجموعه فولاد آذین سهند، برنامه های بازاریابی Passive خودمان را داریم، تبلیغاتی را سفارش داده ایم که منجر به وقوع “زنگ خور” برای شرکت می شود. کارشناس فروش می بایست این تماس های ورودی را پاسخ دهد، اطلاعتشان را ثبت کند و در نهایت به صدور فاکتور یا قرارداد ختمشان کند.

۵- ثبت اطلاعات مشتریان در CRM

کارشناسان باید اطلاعات کامل مشتری، خلاصه و نتیجه هر بار مکالمه، نتیجه هر بار پیگیری، فایل های فاکتور یا قرارداد، و روندهای بعدی کار را در سیستم CRM شرکت، بصورت روزانه ثبت کند.

۶- پیگیری مشتری های بالقوه و ست کردن جلسه

در روندهای فروش بسیاری، نیاز به ست کردن جلسه فروش نیست. اما در آنهایی که نیاز است، کارشناس ست کردن جلسه و مدیریت آن را بر عهده می گیرد. کارشناس باید به دیپلماسی جلسه نیز توجه کند.

۷- حضور در جلسات فروش و مدیریت آن

اینکه کارشناس می بایست در همه جلسات فروش خود شرکت کند، قطعی است. اما اینکه توانایی مدیریت جلسه فروش را داشته باشد، موضوعی است که می بایست مدیر فروش در خصوصش تصمیم گیری کند. برخی از کارشناس ها فکر می کنند همین که در جلسه بنشینند و گفتگو ها را نظاره کنند کفایت می کند. خیر! رعایت آداب جلسات فروش، نحوه برخورد با مشتری و پایبندی به اصول مجموعه نیز بسیار حائز اهمیت است.

۸- بازبینی و تکمیل فرم های عقد قرارداد

بدیهی است که تکمیل فاکتورها و قراردادها به عهده کارشناس فروش است. چک کردن متن سند فروش، عدم مغایرت آن با سیاست های فروش شرکت و صحت اطلاعات به عهده کارشناس فروش است.

۹- پیگیری تسویه حساب مشتریان

پرداخت پورسانت به کارشناسان فروش، بر اساس مبالغ پرداختی مشتریان صورت می پذیرد. در اینصورت الزامیست که خود شخص پیگیر تسویه حساب فاکتورهای مشتریان باشد.

۱۰- حفظ ارتباط مشتری و شرکت به صورت دوره ای

رابط شرکت با مشتری و مشتری با شرکت، کارشناس فروش است. برقراری تماس دوره ای با مشتری و سنجش سطح رضایتمندی مشتری، استعلام درخواست های جدید و … به عهده کارشناس فروش است.